OVER ONS

De missie en organisatie van Stichting Kriterion

Onze missie?
Studenten aan het werk helpen.

En wel op een manier dat ze er niet alleen financieel, maar ook professioneel en sociaal wat aan overhouden. Daarom laten wij jonge mensen ondernemen: we bieden hun de unieke kans om zelf, als vereniging van studenten, een bedrijf te runnen. Daarmee beloven we hun een bijzonder leerzame, hopelijk inspirerende en vooral geweldig gezellige tijd!

SK_website_dividers_30x1150_paars-02.png

Het concept van Kriterion is uniek. Nergens anders krijg je de kans om als studenten onder elkaar een heel bedrijf te runnen. Voor jongeren is het bijbaantje naast de studie vaak alleen maar een noodzakelijke bijzaak om wat centen te verdienen, maar bij ons werkt het anders. Wij geloven namelijk dat jongeren enorm groeien als je ze de touwtjes in handen geeft. Daarom laten wij studenten zélf ondernemen. Zelf leren, door zelf te doen: bij Kriterion zijn studenten hun eigen baas.

Hoe het werkt? Iedere organisatie van Kriterion staat op zichzelf als bedrijf en vereniging, waarin de werknemers hun eigen bestuur en commissies vormen. In deze organisaties kunnen studenten zich ontwikkelen in een functie die bij hen past en dragen ze samen de verantwoordelijkheid. Intussen leren ze met en van elkaar wat er komt kijken bij het managen van een onderneming. Zo dragen ze zorg over een pand, doen ze hun eigen inkopen, werven ze collega’s, maken ze lastige financiële beslissingen en ontdekken ze gaandeweg hoe mooi het is om bezoekers of klanten in de watten te leggen.

stichting_kriterion_divider_30x11502.jpg

Dat alles doen ze met leeftijdsgenoten in een veilige en non-hiërarchische omgeving, waar samenwerking en ontwikkeling de leidraad vormen. Studenten komen bij Kriterion te werken in een omgeving waar leren centraal staat. Onze kernwoorden zijn ondernemerschap, zelfontplooiing, verantwoordelijkheid, creativiteit, en, niet te vergeten: gezelligheid. Ieder jaar ontwikkelen zich bij Kriterion dan ook prachtige vriendschappen, voor de rest van hun levens.

Kriterion is er, kortom, voor een gouden tijd naast je studie. We faciliteren werkplekken waar studenten komen en gaan, maar inspiratie steevast blijft bestaan. Al 75 jaar lang!

De organisaties van Stichting Kriterion:

Kriterion

De Oppascentrale

‘SKEK

De Studentenpomp

Studio/K

De Uitkijk

oie_0EsbZWLWkm7X.png

75 jaar geschiedenis

Kriterion bestaat inmiddels uit meerdere bioscopen, een eetcafé, een tankstation en een oppascentrale.

close-up-handenX.jpg

Achter de schermen

Benieuwd naar het team achter Stichting Kriterion?

ALUMNI
NETWERK

Ben je oud-Kriteriër? Blijf in contact via het
Kriterion Alumni Netwerk!