OPPASCENTRALE
KRITERION

De Oppascentrale was een oppasservice in Amsterdam. Deze bestaat nu helaas niet meer. Het is dus niet meer mogelijk een oppas aan te vragen.

Van 1949 tot 2022 konden Amsterdamse families terecht bij de Oppascentrale, een knusse, kleinschalige organisaties waar studenten werkten als oppassers. Door concurrentie van online platforms verdween de Oppascentrale in haar historische vorm. De Stichting pleegt echter nog onderzoek naar een mogelijke doorstart in een nieuwe vorm.

Op deze pagina lees je een interview uit 2019 met toenmalige bestuursleden Lotte, Isa en Madelief.

“De Oppascentrale bestaat al sinds 1949! Daar vind je bij ons op kantoor leuke dingen van terug, zoals dagverslagen van héél lang geleden. Kun je lezen over één of andere oppasstudent die, dertig jaar geleden, te laat voor zijn dienst was… al die jaren is de tijd flink veranderd, maar het concept achter de Oppascentrale is altijd hetzelfde gebleven.

Oppascentrale Kriterion is een studentenorganisatie die een team van oppassende studenten beheert. We bestaan dus volledig uit studenten! In het bestuur is Lotte momenteel voorzitter, Madelief de penningmeester en werkt Isa als secretaris. Normaal gesproken hoort er ook een oppascoördinator bij, maar momenteel zijn we ‘driekoppig’. Als bestuur beheren we op dit moment een relatief klein team, een tiental studenten. Die kleinschaligheid is overigens altijd een meerwaarde geweest. Families waarderen het dat we geen massading zijn geworden. Als centrale verbinden we zo al jaren een hechte club van Amsterdamse families en hun oppassers.

Hoe het werkt? Ben je student, dan kun je je bij ons inschrijven als oppasser. Wij koppelen je dan aan een familie, wanneer ze een aanvraag voor een oppas doen. Dat kan op vaste basis, maar ook voor een sporadische avond. We proberen altijd een student uit ons bestand te vinden die we qua ervaring, leeftijd (etc.) bij de familie vinden passen. Best bijzonder, dat dit al meer dan 70 jaar lang de werkwijze van de Oppascentrale is!

stichting_kriterion_divider_30x11502.jpg

“Je krijgt meteen superveel verantwoordelijkheid”

(vlnr:) Madelief, Isa en Lotte vormen het bestuur van Oppascentrale Kriterion

Wat ons heel erg trok aan dit werk, was het idee dat je samen met studenten een heel bedrijf runt. Als bestuurslid krijg je hier meteen superveel verantwoordelijkheid. Stichting Kriterion helpt ons als we ergens tegenaanlopen of bij een grote financiële investering, maar verder krijgen wij alle vertrouwen en ruimte om nieuwe ideeën voor ons bedrijf te verzinnen.

Die structuur levert veel op. Je leert hier heel goed samen te werken: constant zijn er uitdagingen voor je bedrijf, die je met elkaar moet oplossen. Daarnaast leer je meer eigen initiatief te nemen en goed met mensen om te gaan, óók bij moeilijke situaties. Stel dat een student bijvoorbeeld niet op komt dagen, of de oppasser en de familie zijn gewoon geen goede match, dan moet je dat goed kunnen communiceren. En ja, kinderen kunnen natuurlijk soms ook lastig zijn, haha. Zulke situaties hebben we als bestuur goed geleerd te managen.

Werken in het bestuur van de Oppascentrale is zeker aan te bevelen. Het is veelzeggend dat we elkaar allemaal via via hebben aangeraden om hier te komen werken. Dit is een veilige werkomgeving, waar je op kleine schaal een voorproefje krijgt van het bedrijfsleven. Je leert er heel veel van en… het is vooral heel gezellig!”

oppascentrale-13.JPG

Feitjes

• Opgericht in 1949

• Kleinschalige oppasservice

• Gerund door ± 4 studenten

• Oppasteam: max. 50 studenten

Wil je bijdragen aan een mogelijke nieuwe doorstart van de Oppascentrale?